22.1.13

ERWTENSOEP



Bij mijn grote vrienden van de Albert Heijn hebben ze deze week een verspakket in de aanbieding waarmee je je eigen erwtensoep kan bereiden. Als kookmutsje vind ik dat natuurlijk heel erg leuk en daarom belandde er gisteren zomaar zo'n pakketje in mijn boodschappentas.

Vandaag was ik weer lekker bezig met mijn scriptie en had ik geen zin om boodschappen te doen, dus besloot ik mij aan de soep te wagen. Niet dat het heel ingewikkeld is hoor. Maar er zat wel een stuk groente tussen dat ik dus echt nog nooit in mijn handen had gehad. De knolselderij. Ook niet echt het mooiste stuk groente dat er op deze planeet te vinden is (niet dat dat er ook maar íets toe doet, maar toch ;-)). Anyway. Ik had dus geen idee wat ik hiermee aan moest. Gelukkig leven we tegenwoordig in een wereld waar over alles wel een filmpje gemaakt is, dus heb ik even knolselderij geYouTubed en voila, een kind kan de was doen. Of nou ja, een knolselderij schillen en snijden.



Voor de soep heb je de volgende ingrediënten nodig:

* 1 zakje spliterwten (circa 400 gram)
* 1 prei
* 1 ui
* 1 winterpeen (of twee wortelen)
* een kwart knolselderij
* 2 à 3 takjes selderij
* 1 blaadje laurier
* rookworst
* peper en zout

1. Doe twee liter water, de spliterwten, het laurierblad en een halve eetlepel zout in een grote pan en breng het aan de kook.
2. Schep het schuim weg en laat het circa 45 minuten zachtjes koken.
3. Maak de groenten schoon en snij in stukken. Voeg de groeten aan de soep toe en kook in circa 30 minuten de soep gaar.
4. Breng de soep op smaak met zout en peper. Wees niet te gierig met het zout. Anders is het wel een hele smaakloze hap.
5. Ik heb met een staafmixer de soep een beetje gepureerd. Vond het anders wel erg klonterig.
6. En als laatste stap voeg je de rookworst toe. Bon appetit!



In een originele erwtensoep zit ook spek, maar dat heb ik er uit gelaten, want euhm. Dat vind ik gewoon heel vies. Goede reden, n'est ce pas?

De soep is overigens voor vier tot zes personen! Ik weet dus al wat we de rest van de week eten ;-).

1 opmerking: