25.6.13

AAAFRIKAAA



Nog geen vierentwintig uur voordat het festival begon werd het Caïro Liberation Front gevraagd een uur plaatjes te komen draaien op het onlangs toegevoegde vierde podium. De man links op de foto is het broertje van één van de vrienden waarmee ik naar het festival ging, dus natuurlijk moesten we daar een kijkje gaan nemen. De muziek is behoorlijk apart, maar met een Gaddafi look-a-like, een super soaker vol met wodka en het uitdelen van theedoeken die om de hoofden gewikkeld konden worden ontstond er al snel een zeer gezellig feestje.





Macklemore & Ryan Lewis vond ik de teleurstelling van het festival. We zagen weinig (waar we niet gewend aan zijn, want lang ;-)) en de show was über Amerikaans. Totaal niet mijn kopje thee zullen we maar zeggen. Gelukkig werden alle hits als eerste gespeeld en konden we zonder schuldgevoel de tent op tijd verlaten om een goede plek voor The Arctic Monkeys te bemachtigen.



The Arctic Monkeys daarentegen waren FANTASTISCH. Dit was nu de derde keer dat ik ze gezien heb en WAUW. Dit seizoen doen ze alleen nog maar festivals aan waar ze als headliner geprogrammeerd worden en dat is meer dan terecht. Wat een heerlijke show. Alle hits kwamen voorbij. Alex Turner was duidelijk in zijn element en kondigde zelfs aan dat ze zin hadden in een feestje. Doordat we lekker vooraan stonden zat ik natuurlijk al vrij snel midden in een moshpit, maar ook dat hoort erbij. Lachen en snel een iets veiligere plek opzoeken om verder te genieten. Ja, het was echt heel erg gaaf. Dit is toch wel mijn favo band ooit.

Een gedeelte van het optreden is nu trouwens via 3voor12 terug te bekijken!







De volgende dag stond Efterklang op het programma. Terwijl het zachtjes regende heb ik heerlijk genoten van de wel heel erg op The National lijkende band. Niet dat dat een probleem is natuurlijk ;-).

Toen we vervolgens achter in de tent bij Agnes Obel stonden zag ik ze opeens de tent in schuifelen. Natuurlijk greep ik deze kans meteen aan en hups, daar ging ik met ze op de foto. Super toffe gasten (check die snor!) en lekker lang! Een dag later zag ik twee gastjes van The Black Lips, maar aangezien zij tot mijn schouders kwamen heb ik ze maar even lekker voorbij laten lopen. Bovendien waren ze duidelijk op vrouwenjacht en daar wilde ik ze natuurlijk niet in storen ;-).



"Raise your glass to the nighttime and the ways
to choose the mood and have it replaced." 



Ice Age meldde zich ziek en als vervanger kwam Jacco Gardner een uurtje optreden. Super leuk, want een oud-collega date de drummer en Jacco himself liep op mijn middelbare school rond. Ik had ze nog nooit eerder zien optreden, dus dit was een leuk extraatje.





Het eten op BKS was fenomenaal. Er was veel aandacht besteed aan bedrijfjes die bewust en duurzaam kokkerellen. De vegetarische hamburger van Burgermeester was out of this world jammie en was dus ook helaas op zondag al helemaal uitverkocht.





Traumahelikopter zorgde ervoor dat we op zondag meteen weer vol frisse energie aan de dag begonnen. Wat een lekker bandje.



The Black Lips hebben we van dichtbij bewonderd. We stonden precies een rij achter de pit, dus dat was perfect. Het was misschien nog hoogstaand, maar wel heel erg lekker.



Doordat het bij Local Natives opeens keihard begon te plenzen zijn we snel naar de tent toegerend waar Everything Everything zou gaan optreden. Hierdoor stonden we ook hier weer behoorlijk vooraan. De set wat top. Ze knalden er meteen in en na afloop was ik een beetje meer fan dan ik al was.





Als afsluiter van het festival stond Sigur Rós op het programma. In de weken voorafgaand aan het festival had ik alles via Spotify beluisterd, maar helaas was ik even vergeten Sigur Rós in dat rijtje toe te voegen. Ik kende het dus niet en wist dus ook niet heel erg goed wat ik ervan moest verwachten. De eerste twintig minuten waren uiteindelijk behoorlijk wennen, maar daarna raakte ik een beetje verliefd. Het is hele aparte muziek en als je er niet van houdt dan begrijp ik dat wel. Gelukkig staan ze ook op Rock Werchter (wat over een dikke week alweer begint!), dus nu heb ik de kans om mijn Sigur Rós kennis een beetje bij te spijkeren om dan vervolgens daar head over heels voor ze te vallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten